Havi ájurvéda: február

Written by Sebők-Vakulya Gizella

Szia, Gizi vagyok a Ramadasa Yoga Studio alapítója. Azért vagyok itt, hogy segíthessek Neked eligazodni azon az úton, amit már bejártam és hogy hozzásegíthesselek egy bolgogabb, teljesebb élethez. Örülök, hogy itt vagy!

február 2, 2020

📕 Olvasási idő: 4 perc

Február hozza a fellélegzést a nyers, zord tél után. A reggelek már egy kicsit világosabbak, a hőmérséklet emelkedik, és emlékeztet arra, hogy közeleg a tavasz. Ezek a kifinomult, apró változások a természetben egy nagyon fontos változást indítanak el a testünkben is.

A téli időszak felhalmozó és gyűjtőgető energiái után itt az idő, hogy lerázzuk magunkról a felgyülemlett felesleget, a lerakódott felesleges zsírréteget is. Jó hasznát vettük télen, mert melegen tartott, a melegebb időszakokban erre a természetes védőfunkcióra nincs szükségünk már.

Ha odfigyelsz, hogy az étkezési szokások is változzanak az időjárás változásával, a lágy tavaszi szellő könnyedségével történik meg az átmenet testileg és lelkileg is. Ha azonban ez almarad, nehéznek, tompának, élettelenek és letargikusnak érezheted magad. A kapha dósa dominanciája miatt vizesedést, vérbőséget, megnövekedett váladékozást tapasztalhatsz.

Összegyűjtöttem néhány tippet, hogyan tudsz a megfelelően összeválogatott ételekkel segíteni, hogy megadd a testednek azokat az energiákat, amire szüksége van, de mégis megszabadulj a felgyülemlett (súly)feleslegtől, és felkészülj a tavasz tisztító energiáira.

Fényes és könnyű

Ahogy reggel egyre korábban világosodik, megtapasztalhatod, hogy az étvágyat is kisebb lesz. Szervezetünk automatikus reakciója, hogy enyhe hőmérséklet emelkedésnél is csökken az étvágy. Figyelj erre! Ne kezdj el aggódni, amikor ilyekor kevesebbet kívánsz, ritkábban érzed magad éhesnek. Ahelyett, hogy mindenféle betegséget belelátnál magadba, inkább kövess egy könnyed diétát néhány napig, és az étvágyat újra visszatér a normál kerékvágásba.

Reggel még mindig érdemes meleg ételeket fogyasztanod, használj például párolt körtét, mazsolát a kásád mellé. A kapha típusú embereknek még ez is túl sok lehet, ilyenkor indítsd a reggelt inkább egy friss dzsúzzal: a sárgarépa, gyömbér és petrezselem párosítás ideális lehet, hiszen a pikáns íz ad egy nagy löketet az anyagcserének már korán reggel.

Szemesnek áll a világ

Pont úgy, ahogy a (most nem látott) hó elkezd ilyenkor olvadni, a hőmérséklet lassú emelkedésével a zsírréteg is olvadni kezd a szöveteink közül. Ez olajos-nedves minőséget eredményez a testünkben, ami miatt fáradnak, nyomottnak és elnehezültnek érezhetjük magunkat.

Hogy felvedd a harcot, adj száraz jellegű és fanyar ízeket az ételeidhez. A fanyar, összehúzó ízek segítenek “felszárítani” a felesleges nedvességet és nyálkát a szervezetben.

Az egyik legjobb zöldség erre a bab. Ősszel fogyasztva túlságosan szárazzá tesz, növeli az őszi szeles idő kiszárító hatását, és ráadasul ekkor méginkább jelentkezik a zavaró mellékhatás a bélgázok tekintetében. De ilyenkor tél végén a legjobb ellenszer, hogy eltávolítsa a felesleges nyirkot, és segítsen a szervezetnek átállni “tavaszi üzemmódra”.

Hogy az immunrendszered is felturbózd, egészítsd ki a babos ételeket kelkáposzta, fodros kel fogásokkal, ezek is természetüknél fogva szárító jellegűek, és az anyagcserét is elősegítik. Vagy használd a fehérkáposztát és a zellerszárat gyakrabban: természetes vízhajtó hatásuk segíti eltávozni a felesleges váladékot.

Zsírégetés!

Februárban elkezdjük levetni a vasatagabb téli ruháinkat, és hamarosan eljutunk a felismeréshez: itt az ideje diétázni, hiszen tavaszra a legjobb formánkat szeretnénk mutatni. Azzal, hogy szervezetünk magától is elkezd megszabadulni a felhalmozott feleslegtől, a vér sűrűbbé válhat, és mindez a májnál is “lecsapódhat”: pangás és elnehezülés jelentkezhet.

A keserű és savanyú ételek hatékony epeelhajtók, segítenek a májnak és az epehólyagnak a felhalmozódott epe természetes módon történő ürítésében. Ilyen ételek például a citrom és a céklafélék.

A fűszerezés fontossága

Csípős és pikáns fűszerekkel a keringés fokozható, felélesztik az emésztés tüzét, feloldják a lerakódot váladékot, nyálkát, és segítenek búcsút inteni a téli lomhaságnak. Használd a gyömbért reggel, a chilit pedig este hogy felmelegítsen a hűvös időben.

Habár egyre inkább a könnyedebb ételeket kívánjuk, ebben a hónapban azért még a gyökérzöldségeké a terep (hiszen természetesen is ezek azok, amik kibírták a telet, szezonálisan megtermnek nálunk). A vata típusúaknak mindenképpen ajánlott a fogyasztásuk, akár napi szinten is.

A csípős és pikáns fűszerek mellett a kurkuma is jelentős szerephez jut, hiszen a nyirokrendszer egyik leghatékonyabb tisztítója.

Elő a popcornnal!

Ha valamit nassolnál, az egyik legjobb választás ebben az időszakban a pattogatott kukoria: könnyű és száraz, ha köménnyel vagy korianderrel fűszerezed könnyen emészthető a gyomor számára.

De nyugodtan majszolj egy marék tökmagot, vagy kókuszchipset, ezekkel sem nyúlhatsz most mellé.

Szeretettel ❤️,

Gizi

Forrás: mapi.com


Tetszett a bejegyzés? Ha szeretnél más hasonló jellegű írást olvasni hétről-hétre, jógáról, meditációról, ájurvédáról, egészséges és tudatos életmódról, íratkozz fel rendszeres leveleinkre. Állandóan frissülő egyéb tartalmainkat pedig kövesd a Facebook és Instagram oldalunkon, vagy jógázz velem a Ramadasa Youtube csatornáján.

© Copyright 2020 Ramadasa Yoga és Ájurvéda 2020

0 hozzászólás

Ez is érdekelhet…

Június ájurvéda: hőségre fel!

Június ájurvéda: hőségre fel!

Túrd elő a szekrényből a strandpapucsot és az ujjatlan pólókat! Itt a nyár! Ahogy az idő egyre melegebb lesz, a nap...

Kövess minket!

Tetszett a bejegyzés? Ha szeretnél más hasonló jellegű írást olvasni hétről-hétre, jógáról, meditációról, ájurvédáról, egészséges és tudatos életmódról, íratkozz fel rendszeres leveleinkre. Állandóan frissülő egyéb tartalmainkat pedig kövesd a Facebook és Instagram oldalunkon, vagy jógázz velem a Ramadasa Youtube csatornáján.

GDPR hozzájárulás

Köszönjük szépen! A postafiókodba most levelet küldtünk, kérlek olvasd el és véglegesítsd a feliratkozási szándékodat.