Havi ájurvéda: május

Written by Sebők-Vakulya Gizella

Szia, Gizi vagyok a Ramadasa Yoga Studio alapítója. Azért vagyok itt, hogy segíthessek Neked eligazodni azon az úton, amit már bejártam és hogy hozzásegíthesselek egy bolgogabb, teljesebb élethez. Örülök, hogy itt vagy!

május 6, 2020

📕 Olvasási idő: 4 perc

Az ájurvéda szerint ez az időszak a kapha időszaka, ami márciustól júniusig tart. A nehéz és hűvös jellemzők uralkodnak, amelyek érzékenyebbé teszik az embereket különféle allergiás reakciókra és a légúti megbetegedésekre. Ehhez jön még hozzá a munkahelyi nyomás és a napi rutin hiánya, és máris kész a baj.

Az egyik legfontosabb ebben a hónapban, hogy figyelj az életedben a kapha minőség egyensúlyára. Ennek nagyon egyszerű módszerei vannak: fogyassz keserű, fanyar és fűszeres ételeketet – ezek segítenek méregteleníteni, valamint tűz és levegő elemmel töltenek fel, amelyek egyensúlyba billentik a kaphát.

Főzz könnyed ételeket: párolt zöldségek fűszerekkel és gabonákkkal (köles vagy árpa), fogyassz sok leveles zöldet mint pl. a fodros kel és a spenót. Fogyassz meleg folyadékot, amellyel segítheted. felgyülemlett nyálka feloldását és kiürítését.

Állítsd át magad nyári időszámításra

Tűzd ki célul, hogy megnézed a napfelkeltét minden nap. A reggel 6:00 körüli időszak a váta ideje, amikor frissesség és tisztaság van a levegőben. Ha ilyenkor ébredsz, feltöltődsz ezzel az energiával és egész nap aktív és tevékeny leszel. 6:00 óra után a kapha dósa ideje jön, és ha bármikor is fordult már elő veled, hogy zsinórban több napon is fejfájással ébredsz, tudhatod, hogy ez nem a legjobb időszak a felkelésre.

És ha nem tudsz felkelni minden reggel korán? Próbálj legalább minden második nap! Mi a titka a korai ébredésnek? A jó alvás! Feküdj le időben (este 22:00 előtt), így minőségi alvásidőhöz jutsz, hiszen ez a kapha dósa által dominált időszak, amikor a nyugalom és az elnehezülés a jellemző.

Csak természetesen!

Az ájurvéda szerint az ember az őt körbevevő univerzum szerves része, de ha folyamatosan az anyagi dolgok és különféle materialista célok elérése lebeg a szemünk előtt, elfeledkezünk erről az egyszerű, de nagyon fontos kapcsolatról. Töltsd minél több időt a szabadban, ülj ki a teraszra, told el a babakocsit a közeli parkba. Figyeld a madarakat, a virágzó fákat és bámuld a kék eget. Kertészkedj, hogy feltöltődj a Föld energiájával. Hidd el, nem csak a természethez fogod magad közelebb érezni, de saját magadhoz is!

Ne hajszold túl magad!

Az egyik legfontosabb ájurvédikus alapelv, hogy légy mértékletes. Legyen az edzés, evés vagy szórakozás, mindenből épp annyit, ami akkor és ott szükséges. Állítsd fel a saját határaidat: kapcsold le a TV-t, hogy ne legyen állandó háttérzaj, nyugodtan áll meg a kocogogásban, ha kifogytál a levegőből vagy elfáradtál. Ezekkel mind-mind az egyensúlyi állapotra törekszel, ami nagyon nehéz állandóan fenntartani, de ha lebontod ilyen rész-feladatoka, akkor azt veszed észre, egyre jobban és jobban érzed magad.

Az ájurvéda mindig is azt vallotta, hogy az ember szíve valójában két szív: a fizikai megnyilvánulás, amely pumpálja a vért, és az érzelmekért felelős szív, amely megéli/megérzi az örömet, a bánatot és sok-sok mindent e kettő között. A szívünknek ezt a kettős megközelítése szerint egyik sem lehet egészséges a másik nélkül.

Tápláld a szívedet úgy, hogy közel tartod magadhoz a családodat és a barátaidat: beszélgessetek rendszeresen, akár az online lehetőségeket kihasználva. Az elrettentő hírek olvasása helyett ébredj reggel egy kellemes zenével.

Figyelj rá, hogy mit reggelizel!

Egy kalifornai kutatás azt mutatta, hogy a halálozási ráta férfiak esetében 40%-kal, a nőknél pedig 28%-kal volt magasabb azok között, akik ritkán vagy szinte soha nem fogyasztottak reggelit. Más tanulmányok szerint a tápláló, fehérjében gazdag reggeli segít a megfelelő vércukorszint fenntartásában a nap során, aminek következtében aktívak és energikusak leszünk.

Ezeknek a mai kutatásokok semmi köze nincs az ájurvédához, mégis több ezer évvel ezelőtt már felfedezték, hogy a reggeli a jó egészség egyik alappillére. Fogyaszd pl. a párolt almát zabpehellyel reggelire, és induljon jól a napod.

Szólj másoknak is!

Ha megfogadod ezeket az ájurvédikus tippeket, beépíted a rutinodba és megtapasztalodjótékony hatásukat, meséld el barátaidnak is. Mutasd meg nekik ezt a posztot, vagy invitáld őket a Ramadasa Youtube csatornára, hogy próbálják ki a jógát velem 🙂

“Amit látsz, azzá válsz.”

Sokunkat annyira lefoglal az anyagi dolgot utáni hajtás, hogy időközben teljesen elfeldkezünk önmagunkról. Hogy újra megtaláld a kulcsot saját magadhoz, kapcsold ki a külvilágot egy kicsit: hétvégén mellőzd a tévézést, dugd el az ébresztőórát és ha kocsiban utazol, kapcsold ki a rádiót. Ha nem tudod elképzelni az életet a tech dolgok nélkül, apró lépésekben próbáld: minimalizáld a TV előtt eltöltött időt 20 percre esténként. Vagy feküdj le fél órával korábban, hogy reggel az ébresztőóra nélkül is fel tudj ébredni. Ha mellőzni tudod a külvilág zaját, az segíthet újra magadra hangolódásban.

Innen tudod, hogy életteli és energikus vagy:

  • egész nap kitart az energiád
  • nem szoktál unatkozni
  • úgy alszol, mint egy kisbaba
  • mozdulataid kecsesek, feszültségtől mentesek
  • beszéded tiszta és értelmes
  • arcod egészségesen ragyog

Szeretettel ❤️,

Gizi

Tetszett a bejegyzés? Ha szeretnél más hasonló jellegű írást olvasni hétről-hétre, jógáról, meditációról, ájurvédáról, egészséges és tudatos életmódról, íratkozz fel rendszeres leveleinkre. Állandóan frissülő egyéb tartalmainkat pedig kövesd a Facebook és Instagram oldalunkon, vagy jógázz velem a Ramadasa Youtube csatornáján.

© Copyright 2020 Ramadasa Yoga és Ájurvéda 2020

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Ez is érdekelhet…

Június ájurvéda: hőségre fel!

Június ájurvéda: hőségre fel!

Túrd elő a szekrényből a strandpapucsot és az ujjatlan pólókat! Itt a nyár! Ahogy az idő egyre melegebb lesz, a nap...

Kövess minket!

Tetszett a bejegyzés? Ha szeretnél más hasonló jellegű írást olvasni hétről-hétre, jógáról, meditációról, ájurvédáról, egészséges és tudatos életmódról, íratkozz fel rendszeres leveleinkre. Állandóan frissülő egyéb tartalmainkat pedig kövesd a Facebook és Instagram oldalunkon, vagy jógázz velem a Ramadasa Youtube csatornáján.

GDPR hozzájárulás

Köszönjük szépen! A postafiókodba most levelet küldtünk, kérlek olvasd el és véglegesítsd a feliratkozási szándékodat.