Mikor válik a meditáció megnyugtatóvá?

Written by Sebők-Vakulya Gizella

Szia, Gizi vagyok a Ramadasa Yoga Studio alapítója. Azért vagyok itt, hogy segíthessek Neked eligazodni azon az úton, amit már bejártam és hogy hozzásegíthesselek egy bolgogabb, teljesebb élethez. Örülök, hogy itt vagy!

március 28, 2020

Minden jógaórám végét hosszabb/rövidebb vezetett relaxációval szoktam zárni. És látom, hogy mennyire tudnak feszengeni az emberek 5-10 perc “semmittevés” alatt is.

meditáció jóga kecskemét ramadasa yoga
Ha te is így vagy vele, nyugi, mert én is pont így kezdtem! 

Ezek a percek ólomlábakon battyogtak mindig, kb. 2 órahosszának tűnt, mire elhangzott, hogy “nyisd a szemed”. … és bevallom, időnként kukucskáltam is, hogy tuti mindenkinek csukva van-e a szeme. Irigykedve hallgattam azokat magam körül, akik békésen szuszogtak, lehet éppen az álomföldeken járva.

Jó sok gyakorlás után azonban rákaptam az ízére. Legfőképpen azért, mert rájöttem, hogy ez jó nekem! Először csak rövid másodpercekig tudtam elmerülni, kikapcsolni. Aztán egyre hosszabban ment, és ma már nyitott szemmel is simán el tudok vonulni a külvilágtól, átlépve ezzel a meditáció világába.

Mi a különbség a relaxáció és a meditáció között?

“Minden alma gyümölcs, de nem minden gyümölcs alma” – ismerős, ugye? Szóval a meditálás egyben relaxáció is, de a relaxáció nem egyenlő a meditációval.

A relaxáció egy érzelmi állapot, célja, hogy feloldja és lecsendesítse a feszültséget és idegességet. Gyűjtőfogalomként számtalan technika tartozik ide, amelyekkel lelki megnyugvást, kiegyensúlyozott közérzetet és az idegrendszer egészséges működését érhetjk el. Nagyszerűen használható arra, hogy a felgyülemlett stresszt kezelni tudjuk. Egy séta a természetben, egy jó könyv olvasása, egy vígjáték a tévében, vagy egy nagy baráti együttlét sok nevetéssel, mind-mind kikapcsolódást (relaxálást) hoznak magukkal. Természetesen ennek pozitív mellékhatásait a testünkön és az elménken is érezhetjük, de általában ezek a mellékhatások rövid távúak.

A valódi relaxáció kitartó gyakorlással valósítható meg, és a lényege abban rejlik, hogy megtanulunk a vegetatív (akaratunktól függetlenül működő) idegrendszerünkkel kommunikálni.

De hogyan?

A pszichés és egyéb élettani funkciók az agy bizonyos területeihez köthetőek.

  • A bal agyféltekéhez a beszéd, a számolás, az analitikus és logikus gondokodás, stb.
  • A jobb agyféltekéhez az érzelmek, a képek, a szimbolius megértés, az intuíció, az álmok és nem verbális képzeletalkotás, stb.

Természetesen mindkét agyfélteke tud mindent, nagyfokú információ- és munkamegosztás zajlik közöttük. A bal agyféltekén hétköznapibb, akaratlagosan, ok-okozati összefüggéseiben értelmezzük a világot, míg jobb agyféltekéhez ősibb, gyermekibb, belső képek, fantáziák, művészi és realitástól elrugaszkodó érzelmek köthetőek, amiket a bal agyfélteke tart kordába és kontrollál. Ha miden jól működik, akkor ők ketten nagyszerűen kiegészítik egymást.

Ok, de hogy jön ide a relaxáció?

A vegetatív idegrendszer szoros kapcsolatban áll a jobb agyféltekével. Tehát csak a jobb agyfélteke “nyelvén” – képi és szimbolikus nyelven lehet megtanulni vele “beszélgetni”. Kevés kivétellel ez nagyon nehezen megy nekünk, hiszen ez egy teljesen szokatlan terület a racionális és rohanó világunkban. Éber tudatállapotban nem lehet elmulasztani a fejfájást (gyógyszerek nélkül). De módosult tudatállapotban, képi gondolkodással igen. A relaxáció hatásmechanizmusa hármas: izomellazulás, alfa-állapot és módosult tudatállapot.

A meditáció szó maga elmélkedést jelent. Mintegy “mellékhatásaként” létrejön a relaxált állapot. Míg azonban a relaxációban az ellazulás a cél, a meditáció ennél többet akar: célja az összpontosítás, ami irányulhat az elme kiürítésére, vagy egy bizonyos dologra, ez a tudatos meditáció (mindfulness meditation).

Miért meditálj?

Biztosan te is olvastál már számos tanulmányt, cikket arról, hogy a rendszeres meditálás pozitív hatásokat hozhat létre a szervezetben.

  • Fokozódik az immunaktivitás, ellenállóbb lesz a szervezet
  • Anti-aging, azaz öregedést késleltő hatása is van
  • Segít a szellemi, értelmi képességek megőrzésében
  • Javul a látásélesség
  • Fokozódik az éberség, javulnak a figyelmi és kognitív funkciók
  • Javul az érzelmek és indulatok szabályozásának képessége, tehát antidepresszáns hatású is
  • Csökkenti a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos betegségek okozta halálozást
  • Kedvező hatásai vannak az anyagcserére

Gyakorlás nélkül nem megy

Huu, itt jön a neheze…. Ténlyeg muszáj kitartónak és elszántnak lenned, mert egészen más problémamegoldási stratégia húzódik meg a meditáció és a relaxáció között, mint amit megszokott az agyad. Tapasztalatok szerint érdemes naponta legalább 1szer gyakorolnod, és ha ezt 28 napig tudod csinálni, akkor bevésődik egy minta, és innen már jön a sikerélmény! 😀

De akkor hogyan is meditálj?

Számtalan meditációs típus létezik, némelyik egészen szórakoztató (pl. meditálj a nevetéseden), némelyik pedig egészen komoly összpontosítást igényel (pl. matra ismételgetése, vagy a transzcendentális meditáció).

Ahhoz, hogy sikert érj el, fontold meg az alábbiakat:

  • A mediáció egy folyamat, és nem az eredmény a lényeg! Tehát élvezd a pilanatot, és sikeres meditáló leszel.
  • Amikor meditálsz, ne töprengj azon, hogy jól vagy rosszul csinálod, helyesen csinálod-e. Ehelyett csak csináld, és maradj mindig a jelen pillanatban.
  • A meditációképessége idővel fejleszthető. Az első próbálkozástól mérges és ideges lehetsz, ez teljesen természetes. De hidd el, ha csinálod rendszeresen (napi néhány perc!), hamar sikeres meditáló válhat belőled, aki elkezdi másként szemlélni és élni a világot.
  • Ténlyeg nagyon nehéz egyetlen mantrára koncentrálni gondolatok nélkül. Vagy csak ülni és figyelni a lélegzetvételt. De tarst ki, és ha valami eltereli a figyelmed, kezd újra!
  • Fogadd el ezeket a bezavaró gondolatokat, ne ítélkezz, és ne légy mérges. Elménk alaptermészete, hogy állandóan pörög és gyártja a gondolatokat.

Így illeszd be a napirendedbe

  1. Jelölj ki magadnak egy fix napszakot, egy cselekvést, amihez hozzá kötöd a meditációt (pl. reggel, felkelés után az ágyban ülve, vagy este, zuhanyozás után, még a fürdőszobában, hogy tuti senki ne zavarjon). Ne rohanj, légy nyugodt, és tényleg legyen helye a napodban ennek a tevékenységnek.
  2. Kezdd napi 3-5 perccel. Bőven elég lesz, hidd el!
  3. Ülj le (ha felkelés után csinálod is, azt tanácsolom, hogy ülve, és ne maradj fekve. Így jobban ellen tudsz állni annak, hogy visszaaluldj), hunyd le a szemed, hogy a külvilágot kizárd.
  4. Kezdd el figyelni a lélegzetvételed. Figyeld a be- és kilégzéseket, figyeld, ahogy áramlik a levegő az orrlyukakon keresztül. Figyeld, ahogy elmelkedik a hasad vagy a mellkasod. Ne akard irányítani, ne változtass rajta, csak figyelj.
  5. Ha azon kapod magad,hogy máris a napodat tervezed meg, vagy este még azon gondolkodsz, hogy mi maradt el a mai napból, hozd vissza a figyelmed a lélegzetvételedre.
  6. Annak érdekében, hogy ne kukucskáld mindig az órát, hogy még mennyi idő van hátra, állíts be a telefonodon 5 percre egy jelzést. Ha megszólal a jelzés, lassan nyisd a szemed.
  7. Ha úgy érzed, megy az 5 perc, próbálkozhatsz 10 perccel is.
  8. Ha a lélegzetvétel figyelése már jól megy, próbálkozz meg egy mantra meditációval.
  9. Hidd el, ha szeretnél változást elérni az életedben, kb. 3 hét rendszeres gyakorlással köveket tudsz megmozgatni!
A meditációt senki nem tudja csinálni helyetted! Magadban kell kimunkálnod az elhatározásd, hogy csinálod, és magadnak kell a gyakorlatot is kialakítani! A vágy és a hatalom kultúrájában nagy kincs az el- és megengedni tudás.

Ha szeretnél többet megtudni a meditációkról, vagy szeretnél kialakítani saját meditációs gyakorlatot, de segítségedre van szükséged, keress meg nyugodtan.

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Ez is érdekelhet…

Június ájurvéda: hőségre fel!

Június ájurvéda: hőségre fel!

Túrd elő a szekrényből a strandpapucsot és az ujjatlan pólókat! Itt a nyár! Ahogy az idő egyre melegebb lesz, a nap...

Kövess minket!

Tetszett a bejegyzés? Ha szeretnél más hasonló jellegű írást olvasni hétről-hétre, jógáról, meditációról, ájurvédáról, egészséges és tudatos életmódról, íratkozz fel rendszeres leveleinkre. Állandóan frissülő egyéb tartalmainkat pedig kövesd a Facebook és Instagram oldalunkon, vagy jógázz velem a Ramadasa Youtube csatornáján.

GDPR hozzájárulás

Köszönjük szépen! A postafiókodba most levelet küldtünk, kérlek olvasd el és véglegesítsd a feliratkozási szándékodat.