📕 Olvasási idő: 4 perc

Oroszlánból bárány. Röviden így foglalhatnám össze ezt a hónapot. Az átmenet időszaka ez, amikor simán előfordul, hogy reggel még vadul havazik, délutánra pedig késő tavaszi meleg lesz. Vagy az égzengéssel, villámlással kezdődő nap egy hűvös-szeles ősziként fejeződik be. Áradások, napsütés, havazás, minden előfordulhat. A hónap közepére már hozzászokunk, hogy semmi sem kiszámítható, de a természet mindig meg-megcsillantja előttünk, hogy nincs mese, közeledik a tavasz, a jó idő.

Amikor a lágyság lesz az úr

Az ájurvéda szerint március hónap az évszakok közötti átmenet egyik leghatalmasabb energiával rendelkező hónapja. A zord és hideg tél végül lágy és aranyló napsütétes tavaszba fordul át. A föld az élet és energia bölcsőjévé válik. Napsütés, életnedv és melengető idő. A fák virágoznak, a föld megnyílik és új növények bukkanak elő, a vizeket nem köti a jég páncélja. A természet felébred.

A minket körülvevő természet szépsége a tavasz érkeztével nyilvánvalóvá válik, de ez az átmenet magával hozza a sajátos nehézségeit is: a vata izgő-mozgó energiája és a kapha stabilizáló tulajdonsága egymással ellentétes irányba hat. A Föld mozgása nyomán megnövekszik a napsütéses órák száma, intenzívebbé válik a Nap ereje, ami magával hozza a pitta melegítő és mindet átalakító erejét.

Pont ahogy a természet, úgy a tested is keresi a lehetőségeket, hogy “kiengedjen”, talán te is érzed a jeleket magadon. Olyan, mintha nem férnél a bőrödbe, mert a szöveteid között felhalmozódik a víz. Az emésztésed átmenetileg nehézkessé válik. Az étvágyat csökkenhet, mert a test meg akar szabadulni a télen begyűjtött plusz kilóktól.

De mi más jellemzi még márciust? A megfázások és a légzőszervi betegségek… Kaparó torkok. Lustaság. Az érzelmeket tekintve akár némi letargia és depresszió. Ezek mind-mind ismert és gyakori egyensúlytalanságok, amik a tavaszi átmenetkor jelentkezhetnek.

Így leld meg az egyensúlyod márciusban is

A legegyszerűbb tanács, ami mindent áthat: légy tudatos. A napirended, az étkezések és az életmódbeli döntések ne véletlenszerűen történjenek. Tervezd meg előre, és tartsd is magad.

Íme néhány tipp, amik a segítségedre lehetnek:

  • Méregteleníts. A legegyszerűbb módon úgy segíthetsz megszabadulni testednek a felgyülemlett méreganyagoktól, ha mindig a kezed ügyében tartasz egy pohár meleg vizet, és 10-15 percenént elkortyolgatod. A meleg víz hatékonyan segíti a hidratációt és megkönnyíti a szükségtelen dolgok kiürülését.
  • Tervezz be tisztítókúrát. Nem kell egy 40 napos böjtöt, vagy hosszadalmas léböjtkúrát betervezned ahhoz, hogy segíts testednek megkönnyebülni. Alkalmazd néhány napon keresztül a meleg vizes rutint (lsd. előző pont), meditálj rendszeresen, végezz könnyed tornagyakorlatokat vagy jógázz minden nap, fogyassz könnyű, frissen főtt, lehetőleg növényi eredetű ételeket, aludj naponta minimum 8 órát, és a tested meg fogja hálálni a gondoskodást.
  • Változtass a menüdön! A kimerítő és száraz tél nehéz, olajos, fehérjében gazdag ételeit most már nyugodtan cseréld le. A tested reagál az éledő természet építő és nyirkos energiájára, és könnyedebb, fanyarabb és összehúzóbb ízű ételeket igényel. Itt az ideje a rendszeres piac-látogatásoknak: a harsogó zöld spenót- és sóskahegyek, a számtalan friss leveles zöldség mind-mind azért kiált, hogy megvedd! Ne feledd, tested ilyenkor megszabadul a zsírrétege egy részétől. Ekkor a triglicerid szint természetesen a legmagasabb a szervezetünkben. Általános szabályként elmondható, hogy érdemes fehérjeszegény ételeket előnyben részesíteni, a párolással és roston sütéssel együtt. Hagyd el az olajban sütést. Tegyél pikáns és tisztító hatású zöldségeket a tányérodra: retket, friss fohagymát, ruccolát, mustárlevelet stb.
  • Mozdulj ki! Egyáltalán nem vagy egyedül, ha télen néhány kiló felszaladt rád. Használd ki azt, hogy a jobb idő közeledtével a tested meg akar ettől a feleslegtől szabadulni. Mindezekkel együtt a tavaszi fáradtság mégis letörheti a lelkesedésedet és a kanapén heverészésre bír. Tudd, hogy ha a testedet mozgásra ösztökéled, az elősegíti a testeden belüli változást is. Sétálj naponta 30 percet: például szállj le egy megállóval hamarabb a buszról, délután a bevásárlást intézd gyalogosan. Bónuszként töltekezhetsz a napsugár extra D-vitamin feltöltő erejével is. Vagy legyél picit aktívabb a konditeremben, esetleg próbálj ki egy dinamikus jóga órát (erre nálunk is van lehetőséged, kérlek nézd meg az órarendünket itt). És azt se felejtsd el, hogy a tavaszi kertrendezés kiváló alkalom a szabad levegőn mozgáshoz!
  • Lélegezz fel! A kapha nagy befolyással van a tüdőnkre. Teljesen mindegy, hogy azért, mert túl stresszes vagy, vagy mert egyszerűen úgy érezd, hogy elborít a munka/magánélet gondja, szakíts arra időt, naponta többször is, hogy mély és elnyújtott lélegzetvételekkel átlélegzed a tüdődet. Márciusban az egyik legjobb légzőgyakorlat a kapalabathi (koponyatisztító légzés), ami erőteljességével segíti a tested kilökni a megrekedt állapotából.
  • Fűszerezz! Évszázadokon keresztül a fűszereket a baktériumok és vírusok elleni harcban vetették be, mint inkább ízesítőként használták volna. Felturbózzák az immunrendszeredet, melegítő és kiegyensúlyozó szerepet töltenek be. Használj kurkumát, fokhagymát, gyömbért, ajwaint, tárkonyt, kaprot, borsot és fahéjat.
  • Alud eleget. Ez az egyik “minden problémára jó” ajurvédkus tanács. Az egészséges esti rutin kialakítása kulcsfontossú jelentőséggel bír a testünk/lelkünk egyensúlyi állapotának fenntartásában. Az ájurvéda szerint este 10-kor térj nyugovóra, és ébredj a nap felkelte előtt.
  • Engedd el! Március hónap egy kicsit letargikus is: szomorúság és bánat ütheti fel a fejét. Nem meglepő, hogy ha ilyenkor talán jobban “túlagyalod” a helyzeteket, és többet stresszelsz rajtuk. Lazíts, engedd el! Keress egy barátot, aki meghallgat. Hozd felszínre a kényes kérdéseket a családban és a munkahelyeden is, ne tarsd magadban őket. Csinálj olyat, amit szeretsz. Kerüld el, hogy az érzéseid benned ragadjanak, és belülről őrlődj rajtuk.

Tavaszi megújulás!

Itt van tehát néhány tanács, hogy a márciusod könnyed és felhőtlen legyen. Tudd, hogy – habár néhány bosszantó egészségügyi probléma, apróbb betegség felütheti a fejét – ebben a hónapban a természet mégiscsak támogat a újjáéledő tavaszi energiáival. Használd ki ezt, és alapozd meg az apró változásokkal az összhangot testedben/lelkedben!

Szeretettel ❤️,

Gizi

Forrás: www.ayureka.com


Tetszett a bejegyzés? Ha szeretnél más hasonló jellegű írást olvasni hétről-hétre, jógáról, meditációról, ájurvédáról, egészséges és tudatos életmódról, íratkozz fel rendszeres leveleinkre. Állandóan frissülő egyéb tartalmainkat pedig kövesd a Facebook és Instagram oldalunkon, vagy jógázz velem a Ramadasa Youtube csatornáján.

© Copyright 2020 Ramadasa Yoga és Ájurvéda 2020

GDPR hozzájárulás

Köszönjük szépen! A postafiókodba most levelet küldtünk, kérlek olvasd el és véglegesítsd a feliratkozási szándékodat.