Június ájurvéda: hőségre fel!

Written by Sebők-Vakulya Gizella

Szia, Gizi vagyok a Ramadasa Yoga Studio alapítója. Azért vagyok itt, hogy segíthessek Neked eligazodni azon az úton, amit már bejártam és hogy hozzásegíthesselek egy bolgogabb, teljesebb élethez. Örülök, hogy itt vagy!

június 13, 2020

Túrd elő a szekrényből a strandpapucsot és az ujjatlan pólókat! Itt a nyár! Ahogy az idő egyre melegebb lesz, a nap egyre fényesebben süt, a kertbe és az erkélyre beköltözik a partihangulat: kinti vacsorák, hosszúra nyúló beszélgetések, izgatott és izgága bogarak és gyerekek vesznek körül még késő este is.

Érzed jól magad, de “őrizd meg a hidegvéred: a nyári nyüzsgésben könnyen túltoljuk a dolgokat, pedig most is fontos figyelni az egyensúly fenntartására.

Időjárás

Május virágzásának gyümölcsei júniusban elkezdenek beérni, az idő is egyre melegebb, a páratartalom emelkedik. Állj ellen a kísértésnek, hogy turbón járasd a légkondit: a külső hőmérséklet állandó változása hatalmas terhelést ró a szervezetünkre, amelyhez nagyon nehezen tud alkalmazkodni. Pont úgy vagyunk kitalálva, hogy nyáron a meleget, télen pedig a hideget el tudjuk viselni. Sőt, testünk nagyszerűen alkalmazkodik valamennyi évszak sajátosságaihoz, és az évszakok változásának egyik fontos velejárója az étrendünk adaptációja is. Ha állandóan a légkondi alatt hűsölsz, jól bekavarsz ebbe az ősi biológiai programba, ráadásul olyan (jellemzően téli, nehéz) ételeket fogsz kívánni, amelyek felborítják a test és a természet tökéletes egyensúlyát.

Túlfűtött reakciók

Június a szív hónapja. A testhőmérséklet 1 fokos emelkedésével a szívünk percenként 10-zel többet ver. A kipirult arc nyáron annak a jele, hogy a szívünk keményen dolgozik annak érdekében, hogy lehűtsön minket. Ne terheld még azzal is, hogy túlhajszolod magad.

Időnként a szívünk szeszélyes szervünk. Június a merészség és a bátorság hónapja, a nyári fuvallat növeli bennünk a szenvedélyt, az elhivatottságot és az örömöt. Lépj vissza, és gondolt át újra, mielőtt hirtelen döntéseket hoznál ilyenkor nyáron, főleg, ha annak nagy következménye is várható (visszaemlékszel a fiatalságodra, a nyári, egyéjszakás kalandokra?).

A nyári napforduló körüli napok az év leghosszabb napjai is. Úgy tűnhet, soha nem ér véget a móka: az élet élvezete, a bulizás pörgése mind-mind szív alapú érzések, amikor az alvás csak egy távoli álom, hiszen annyi érdekes és izgalmas program és kaland vár éjszakáról-éjszakára. Az ilyen jellegű túlterhelés biztos módszer a kimerültség és a egyensúlytalanság kialakulására.

A szív mellett a pitta dósát a nyári hőség is provokálja. Düh, frusztráció, ingerlékenység tapasztalható, ha a pitta túlfűtötté válik. Kerüld el az éhséget és a szomjúságot, és igyekezz tartózkodni a forró témák megvitatásától – legfőképpen a déli órákban.

Június a testben

A kora nyári hőség és páradús levegő főleg a pitta, kapha alkatúak számára jelent kihívásokat. Amilyen páradús és nedves odakint, pont olyan belül is a test. A pitta és kapha típusú egyénekben egyébként is jelen levő hő és nedvesség puffadáshoz, végtagdagadáshoz vezet. A hő hatására az erek tágulnak, víz visszatartást okozva a kapha típusúaknál. A gombás és parazitás fertőzések elszaporodnak ilyenkor (olvass tovább, mindjárt leírom, hogy mit érdemes tenni).

Június “kisajtolja” a testünkből az utolsó vízcseppeket is az izzadással, és főleg a vata típusúaknál kell erre különösen figyelni: az elektrolit-egyensúly megtartása érdekében a víz és ásványi sók pótlása fontos! Hallgass a természetre: amikor azt érzed, hogy szomjas vagy, igyál, hiszen olyankor már a kiszáradás jelei mutakoznak! Van, aki túlzásba viszi, és egész nap folyamatosan iszik, ez sem jó! A vesék túlműködéséhez és az emésztés lelassulásához vezet: a gyomorban állandósul a nehéz , telt érzés. Itt is törekedj az egyensúlyra: ha szomjas vagy, igyál, de ne vidd túlzásba!

A kimerültség, a kiszáradás és a túlhajszolt máj álmatlan éjszakákhoz és nyughatatlan elméhez vezet. Ha csak hánykolódsz az ágyban, frissítsd fel magad egy banános-limeos kardamom smoothie-val. Az édeskés és savanyú bogyósgyümölcsök, mint pl. az áfonya szintén hűtő hatással van a testre, és könnyen emészthető is.

A pitta alkatúak esetében a hőség túlhajszoja a májat, aminek következtében elképzelhető, hogy a méregtelenítés nem lesz megfelelő. Ezek a méreganyagok a bőrön keresztül távoznak, pattanásokat hagyva maguk mögött. Fogyassz keserű ízeket, hogy segítsd a máj működését, mint pl. az aloe vera vagy a fodros kel, rukkola stb. A szem nedvesen tartása valamint arc permetezése (pl. rózsavízzel) megnyugtatja a májat. Ha kifekszel a Hold alá (holdfürdőzés), ez szintén segíti a pitta dósa egyensúlyba billentését.

Ahogy a nyár halad előre, a kaphák egyre elnehezültebbnek és letargikusabbnak érzik magukat. Érdemes természetes vízhajtó fűszereket, gyógynövényeket és ételeket bevetniünk, mint pl. a kömény, koriander, édeskömény tea, görögdinnye, kamilla és menta.

A vata típusúak számára egyszerű a képlet: pára + meleg = áldás. Ez a kedvenc időszaka a legtöbb vata-egyénnek, egész évben ezeket a hónapokat várják, amikor végre kivonulhatnak a természetbe, élvezve annak minden ragyogását. Pont ezekre van szükségük: aktív és izgalmas programok, de közben nagyon kell vigyázniuk arra, hogy ne hajszolják túl magukat. A kiszáradás jelenti az egyik legnagyobb veszélyt. Ha ezt a néhány szempontot szem előtt tartják, és igyekeznek mindig elegendő folyadékot fogyasztani és visszafogják magukat, szakítanak időt pihenésre is, szuper és betegség-mentes ősz elé néznek, energiával feltöltve.

Szeretnéd tudni, melyik testtípusba tartozol? Olvass utána itt, vagy keress minket, segítünk kideríteni. Életmódtippjeink segítségével pedig a legjobban hozhatod ki magadból!

Napirend és életmód

Ideális esetben a hűvösebb reggel és késő esti órák alkalmasak az evésre. Ebben az évszakban az ebéd, mivel pont a nap legmelegebb időszakába esik, legyen könnyű és egyszerű. Az emésztés (agni) a nyári hónapokban ég a legalacsonyabb lángon, mivel az emésztéshez szükséges vér a bőrfelszínhez közel helyezkedik inkább el. A szervezet azon dolgozik, hogy a meleget a törzstől kifelé sugározza el, hogy lehűtse magát. Ha az arcod kipirult és rózsás a nyári melegben, az egy jel, hogy valószínűleg az emésztéshez nincs elegendő vér a gyomorban. Ilyenkor inkább előbb hűtsd le magad, mielőtt nekikezdenél enni, és evés után is maradj még a hűvös szobában, nyugalomban, mielőtt újra felhevülnél.

A kíméletes napozás, és a megnövekedett vérmennyiség általában megszépíti a bőrt nyáron. Mások számára a meleg miatt kialakult pattanások, kiütések és verejtékező arc irritálja a bőrt. A bőrradírozás segíthet frissen tartani az arcbőrt, és ne felejtsd el kíméletes tisztítóval lemosni minden este, hogy a pórusok tisztán tudjanak maradni.

Júniusi étrend

  • Júniusban minden étkezésed legyen könnyű, egyszerű. A nagy meleg okozta kimerültség egyik legjobb ellenszere a gyümölcsökben található cukrok felpezsdítő hatása, ezen kívül a magnéziumban gazdag gyümölcsök (pl banán) segítenek az elektrolitháztartás helyreállításában is. A bogyós gyümölcsök méregtelenítésben játszanak fontos szerepet, segítenek a májnak. A szilva, a görögdinnye és az ananász felfrissít és egyben lehűt, pl enyhe napégés estén a testben kialakuló “belső láz” esetén kiválóak.
  • A nyári időszakban részesítsd előnyben az édes, keserű és fanyar ízeket, ezek segítenek megküzdeni szervezetednek a meleggel. Friss saláták, smoothiek időszaka ez, hiszen a zöld levelek, mint pl, a rukkola, fodroskel, mángold vagy akár a pitypang levele egyensúlyba billentik a pitta dósát, és támogatják a máj működését. Szereted a koriandert? A pitta típusú egyének legjobb barátja, télen-nyáron! A káposzta és az édeskömény az fanyar minőséget testesítik meg, kiváló salátát készíthesz belőlük a grillezős vacsorák mellé. Az uborka lédús, könnyű, a keserű minőség jelenik meg benne – kiváló kiváló vízhajtó a kapha típusúak számára, és hideg jellemzője miatt a pitták számára kötelező a nyári hónapokban.
  • A friss alapanyagból készült smoothiek nagyszerű alternatívái egy gyors és mégis elegendő kalóriát jelentő ebédnek, amikor tombol a nyári hőség. A kevesebb több: maximum öt hozzávaló, és már készen is van! Habár a smoothie kiváló lehetőséget biztosít, hogy telepakold mindenféle superfooddal, de ez önmagában még nem jelenti azt, hogy a gyomrod is megbírkózik vele, Mivel nyáron, főleg a déli órákban az emésztésünk gyengévé válik.
  • Kerüld a kiszáradást, és gondoskodj róla, hogy az édes, savanyú és sós ízek is megjelenjenek a a poharadban: a vizedhez adj egy csipet sót, 1/2 teáskanál barnacukrot és egy negyed lime-ot, és máris kész a tökéletes házi limonádé, ami feltölti az elektrolit háztartásod, visszaadja az energiát, és feltölt életkedvvel, amikor a nagy meleg miatt lemerültté válnál. Ha hozzájutsz friss kókuszvízhez, az egyik legjobb szomjoltót kortyolhatod! Kóstold meg a tőzegáfonyávl vagy rózsavízzel ízesített limonádét is, kiváló hatásúak így nyáron! Egy csésze gyógytea (fanyar gyógynövényekből, mint pl. hibiszkus, vagy a hűtő hatású mentából) hidegen langyosan elkortyolva kiváló délutáni ital lehet.

Minden, ami most szezonális, kiváló választás, hogy abból töltsd tele a kosarad a piacon! Saláták, hüvelyesek (friss zöldborsó, zöldbab), nyers zöldségek: mind-mind arra vár, hogy ilyenkor elfogyaszd őket.

Ha a refluxos tüneteid felerősödnek ilyenkor, vagy éppen pont most tapasztalod magadon a túl sok gyomorsav kellemetlen tüneteit, gondolj arra, hogy a túl sok zsíros étel és szénhidrátok túlságosan megterhelik emésztésedet a nyári melegben. Ha mégis használnál valami zsíradékot, válaszd a kókusz- vagy avokádóoalajt. Figyeld az árusokat és azonnal csapj le, ha tele a pult: a cseresznye, az áfonya és a sárgadinnye mind-mind kiváló emésztést támogató gyümölcsök!

Valószínűleg nem is kívánod ilyenkor, de kerüld tudatosan is a csípős fűszereket, hiszen ezek izgatólag, melegítőleg hatnak. Ha különleges fűszerezésre vágysz, válaszd inkább az édesköményt, kardamomot és a koriandert.

A fermentált ételek fogyasztása a nyári hónapokban mind emeli a pitta szintjét a testünkben, ami túlmelegedéshez vezet. Ugyanilyen hatással van az alkohol is, kerüld fogyasztását.

A nyár együtt jár az izgatottság, a lazaság és a rettenthetetlenség életérzésével. Ilyenkor minden könnyebbnek tűnik, bevállalunk olyanokat is, amiket a téli, begubózós hónapokban tuti nem tettnénk meg. Használd ki a nyár lelkesítő, magával ragadó hangulatát és éld meg az álmaidat! Ugyanakkor figyelj arra, hogy étkezéseddel, életmódoddal támogasd a tested, hogy a lehető legtöbbet tudd magadból kihozni a hőség idején is, és kitartson a lendületed a nyár elmúltával is!

Szeretettel ❤️,

Gizi


Tetszett a bejegyzés? Ha szeretnél más hasonló jellegű írást olvasni hétről-hétre, jógáról, meditációról, ájurvédáról, egészséges és tudatos életmódról, íratkozz fel rendszeres leveleinkre. Állandóan frissülő egyéb tartalmainkat pedig kövesd a Facebook és Instagram oldalunkon, vagy jógázz velem a Ramadasa Youtube csatornáján.

© Copyright 2020 Ramadasa Yoga és Ájurvéda 2020

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Ez is érdekelhet…

Havi ájurvéda: május

Havi ájurvéda: május

Az ájurvéda szerint ez az időszak a kapha időszaka, ami márciustól júniusig tart. A nehéz és hűvös jellemzők...

Kövess minket!

Tetszett a bejegyzés? Ha szeretnél más hasonló jellegű írást olvasni hétről-hétre, jógáról, meditációról, ájurvédáról, egészséges és tudatos életmódról, íratkozz fel rendszeres leveleinkre. Állandóan frissülő egyéb tartalmainkat pedig kövesd a Facebook és Instagram oldalunkon, vagy jógázz velem a Ramadasa Youtube csatornáján.

GDPR hozzájárulás

Köszönjük szépen! A postafiókodba most levelet küldtünk, kérlek olvasd el és véglegesítsd a feliratkozási szándékodat.