Június ájurvéda: hőségre fel!
Kategória: Ájurvéda | Életmód

Túrd elő a szekrényből a strandpapucsot és az ujjatlan pólókat! Itt a nyár! Ahogy az idő egyre melegebb lesz, a nap egyre fényesebben süt, a kertbe és az erkélyre beköltözik a partihangulat: kinti vacsorák, hosszúra nyúló beszélgetések, izgatott és izgága bogarak és gyerekek vesznek körül még késő este is.

Érzed jól magad, de “őrizd meg a hidegvéred: a nyári nyüzsgésben könnyen túltoljuk a dolgokat, pedig most is fontos figyelni az egyensúly fenntartására.

Időjárás

Május virágzásának gyümölcsei júniusban elkezdenek beérni, az idő is egyre melegebb, a páratartalom emelkedik. Állj ellen a kísértésnek, hogy turbón járasd a légkondit: a külső hőmérséklet állandó változása hatalmas terhelést ró a szervezetünkre, amelyhez nagyon nehezen tud alkalmazkodni. Pont úgy vagyunk kitalálva, hogy nyáron a meleget, télen pedig a hideget el tudjuk viselni. Sőt, testünk nagyszerűen alkalmazkodik valamennyi évszak sajátosságaihoz, és az évszakok változásának egyik fontos velejárója az étrendünk adaptációja is. Ha állandóan a légkondi alatt hűsölsz, jól bekavarsz ebbe az ősi biológiai programba, ráadásul olyan (jellemzően téli, nehéz) ételeket fogsz kívánni, amelyek felborítják a test és a természet tökéletes egyensúlyát.

Túlfűtött reakciók

Június a szív hónapja. A testhőmérséklet 1 fokos emelkedésével a szívünk percenként 10-zel többet ver. A kipirult arc nyáron annak a jele, hogy a szívünk keményen dolgozik annak érdekében, hogy lehűtsön minket. Ne terheld még azzal is, hogy túlhajszolod magad.

Időnként a szívünk szeszélyes szervünk. Június a merészség és a bátorság hónapja, a nyári fuvallat növeli bennünk a szenvedélyt, az elhivatottságot és az örömöt. Lépj vissza, és gondolt át újra, mielőtt hirtelen döntéseket hoznál ilyenkor nyáron, főleg, ha annak nagy következménye is várható (visszaemlékszel a fiatalságodra, a nyári, egyéjszakás kalandokra?).

A nyári napforduló körüli napok az év leghosszabb napjai is. Úgy tűnhet, soha nem ér véget a móka: az élet élvezete, a bulizás pörgése mind-mind szív alapú érzések, amikor az alvás csak egy távoli álom, hiszen annyi érdekes és izgalmas program és kaland vár éjszakáról-éjszakára. Az ilyen jellegű túlterhelés biztos módszer a kimerültség és a egyensúlytalanság kialakulására.

A szív mellett a pitta dósát a nyári hőség is provokálja. Düh, frusztráció, ingerlékenység tapasztalható, ha a pitta túlfűtötté válik. Kerüld el az éhséget és a szomjúságot, és igyekezz tartózkodni a forró témák megvitatásától – legfőképpen a déli órákban.

Június a testben

A kora nyári hőség és páradús levegő főleg a pitta, kapha alkatúak számára jelent kihívásokat. Amilyen páradús és nedves odakint, pont olyan belül is a test. A pitta és kapha típusú egyénekben egyébként is jelen levő hő és nedvesség puffadáshoz, végtagdagadáshoz vezet. A hő hatására az erek tágulnak, víz visszatartást okozva a kapha típusúaknál. A gombás és parazitás fertőzések elszaporodnak ilyenkor (olvass tovább, mindjárt leírom, hogy mit érdemes tenni).

Június “kisajtolja” a testünkből az utolsó vízcseppeket is az izzadással, és főleg a vata típusúaknál kell erre különösen figyelni: az elektrolit-egyensúly megtartása érdekében a víz és ásványi sók pótlása fontos! Hallgass a természetre: amikor azt érzed, hogy szomjas vagy, igyál, hiszen olyankor már a kiszáradás jelei mutakoznak! Van, aki túlzásba viszi, és egész nap folyamatosan iszik, ez sem jó! A vesék túlműködéséhez és az emésztés lelassulásához vezet: a gyomorban állandósul a nehéz , telt érzés. Itt is törekedj az egyensúlyra: ha szomjas vagy, igyál, de ne vidd túlzásba!

A kimerültség, a kiszáradás és a túlhajszolt máj álmatlan éjszakákhoz és nyughatatlan elméhez vezet. Ha csak hánykolódsz az ágyban, frissítsd fel magad egy banános-limeos kardamom smoothie-val. Az édeskés és savanyú bogyósgyümölcsök, mint pl. az áfonya szintén hűtő hatással van a testre, és könnyen emészthető is.

A pitta alkatúak esetében a hőség túlhajszoja a májat, aminek következtében elképzelhető, hogy a méregtelenítés nem lesz megfelelő. Ezek a méreganyagok a bőrön keresztül távoznak, pattanásokat hagyva maguk mögött. Fogyassz keserű ízeket, hogy segítsd a máj működését, mint pl. az aloe vera vagy a fodros kel, rukkola stb. A szem nedvesen tartása valamint arc permetezése (pl. rózsavízzel) megnyugtatja a májat. Ha kifekszel a Hold alá (holdfürdőzés), ez szintén segíti a pitta dósa egyensúlyba billentését.

Ahogy a nyár halad előre, a kaphák egyre elnehezültebbnek és letargikusabbnak érzik magukat. Érdemes természetes vízhajtó fűszereket, gyógynövényeket és ételeket bevetniünk, mint pl. a kömény, koriander, édeskömény tea, görögdinnye, kamilla és menta.

A vata típusúak számára egyszerű a képlet: pára + meleg = áldás. Ez a kedvenc időszaka a legtöbb vata-egyénnek, egész évben ezeket a hónapokat várják, amikor végre kivonulhatnak a természetbe, élvezve annak minden ragyogását. Pont ezekre van szükségük: aktív és izgalmas programok, de közben nagyon kell vigyázniuk arra, hogy ne hajszolják túl magukat. A kiszáradás jelenti az egyik legnagyobb veszélyt. Ha ezt a néhány szempontot szem előtt tartják, és igyekeznek mindig elegendő folyadékot fogyasztani és visszafogják magukat, szakítanak időt pihenésre is, szuper és betegség-mentes ősz elé néznek, energiával feltöltve.

Szeretnéd tudni, melyik testtípusba tartozol? Olvass utána itt, vagy keress minket, segítünk kideríteni. Életmódtippjeink segítségével pedig a legjobban hozhatod ki magadból!

Napirend és életmód

Ideális esetben a hűvösebb reggel és késő esti órák alkalmasak az evésre. Ebben az évszakban az ebéd, mivel pont a nap legmelegebb időszakába esik, legyen könnyű és egyszerű. Az emésztés (agni) a nyári hónapokban ég a legalacsonyabb lángon, mivel az emésztéshez szükséges vér a bőrfelszínhez közel helyezkedik inkább el. A szervezet azon dolgozik, hogy a meleget a törzstől kifelé sugározza el, hogy lehűtse magát. Ha az arcod kipirult és rózsás a nyári melegben, az egy jel, hogy valószínűleg az emésztéshez nincs elegendő vér a gyomorban. Ilyenkor inkább előbb hűtsd le magad, mielőtt nekikezdenél enni, és evés után is maradj még a hűvös szobában, nyugalomban, mielőtt újra felhevülnél.

A kíméletes napozás, és a megnövekedett vérmennyiség általában megszépíti a bőrt nyáron. Mások számára a meleg miatt kialakult pattanások, kiütések és verejtékező arc irritálja a bőrt. A bőrradírozás segíthet frissen tartani az arcbőrt, és ne felejtsd el kíméletes tisztítóval lemosni minden este, hogy a pórusok tisztán tudjanak maradni.

Júniusi étrend

  • Júniusban minden étkezésed legyen könnyű, egyszerű. A nagy meleg okozta kimerültség egyik legjobb ellenszere a gyümölcsökben található cukrok felpezsdítő hatása, ezen kívül a magnéziumban gazdag gyümölcsök (pl banán) segítenek az elektrolitháztartás helyreállításában is. A bogyós gyümölcsök méregtelenítésben játszanak fontos szerepet, segítenek a májnak. A szilva, a görögdinnye és az ananász felfrissít és egyben lehűt, pl enyhe napégés estén a testben kialakuló “belső láz” esetén kiválóak.
  • A nyári időszakban részesítsd előnyben az édes, keserű és fanyar ízeket, ezek segítenek megküzdeni szervezetednek a meleggel. Friss saláták, smoothiek időszaka ez, hiszen a zöld levelek, mint pl, a rukkola, fodroskel, mángold vagy akár a pitypang levele egyensúlyba billentik a pitta dósát, és támogatják a máj működését. Szereted a koriandert? A pitta típusú egyének legjobb barátja, télen-nyáron! A káposzta és az édeskömény az fanyar minőséget testesítik meg, kiváló salátát készíthesz belőlük a grillezős vacsorák mellé. Az uborka lédús, könnyű, a keserű minőség jelenik meg benne – kiváló kiváló vízhajtó a kapha típusúak számára, és hideg jellemzője miatt a pitták számára kötelező a nyári hónapokban.
  • A friss alapanyagból készült smoothiek nagyszerű alternatívái egy gyors és mégis elegendő kalóriát jelentő ebédnek, amikor tombol a nyári hőség. A kevesebb több: maximum öt hozzávaló, és már készen is van! Habár a smoothie kiváló lehetőséget biztosít, hogy telepakold mindenféle superfooddal, de ez önmagában még nem jelenti azt, hogy a gyomrod is megbírkózik vele, Mivel nyáron, főleg a déli órákban az emésztésünk gyengévé válik.
  • Kerüld a kiszáradást, és gondoskodj róla, hogy az édes, savanyú és sós ízek is megjelenjenek a a poharadban: a vizedhez adj egy csipet sót, 1/2 teáskanál barnacukrot és egy negyed lime-ot, és máris kész a tökéletes házi limonádé, ami feltölti az elektrolit háztartásod, visszaadja az energiát, és feltölt életkedvvel, amikor a nagy meleg miatt lemerültté válnál. Ha hozzájutsz friss kókuszvízhez, az egyik legjobb szomjoltót kortyolhatod! Kóstold meg a tőzegáfonyávl vagy rózsavízzel ízesített limonádét is, kiváló hatásúak így nyáron! Egy csésze gyógytea (fanyar gyógynövényekből, mint pl. hibiszkus, vagy a hűtő hatású mentából) hidegen langyosan elkortyolva kiváló délutáni ital lehet.

Minden, ami most szezonális, kiváló választás, hogy abból töltsd tele a kosarad a piacon! Saláták, hüvelyesek (friss zöldborsó, zöldbab), nyers zöldségek: mind-mind arra vár, hogy ilyenkor elfogyaszd őket.

Ha a refluxos tüneteid felerősödnek ilyenkor, vagy éppen pont most tapasztalod magadon a túl sok gyomorsav kellemetlen tüneteit, gondolj arra, hogy a túl sok zsíros étel és szénhidrátok túlságosan megterhelik emésztésedet a nyári melegben. Ha mégis használnál valami zsíradékot, válaszd a kókusz- vagy avokádóoalajt. Figyeld az árusokat és azonnal csapj le, ha tele a pult: a cseresznye, az áfonya és a sárgadinnye mind-mind kiváló emésztést támogató gyümölcsök!

Valószínűleg nem is kívánod ilyenkor, de kerüld tudatosan is a csípős fűszereket, hiszen ezek izgatólag, melegítőleg hatnak. Ha különleges fűszerezésre vágysz, válaszd inkább az édesköményt, kardamomot és a koriandert.

A fermentált ételek fogyasztása a nyári hónapokban mind emeli a pitta szintjét a testünkben, ami túlmelegedéshez vezet. Ugyanilyen hatással van az alkohol is, kerüld fogyasztását.

A nyár együtt jár az izgatottság, a lazaság és a rettenthetetlenség életérzésével. Ilyenkor minden könnyebbnek tűnik, bevállalunk olyanokat is, amiket a téli, begubózós hónapokban tuti nem tettnénk meg. Használd ki a nyár lelkesítő, magával ragadó hangulatát és éld meg az álmaidat! Ugyanakkor figyelj arra, hogy étkezéseddel, életmódoddal támogasd a tested, hogy a lehető legtöbbet tudd magadból kihozni a hőség idején is, és kitartson a lendületed a nyár elmúltával is!

Szeretettel ❤️,

Gizi


Tetszett a bejegyzés? Ha szeretnél más hasonló jellegű írást olvasni hétről-hétre, jógáról, meditációról, ájurvédáról, egészséges és tudatos életmódról, íratkozz fel rendszeres leveleinkre. Állandóan frissülő egyéb tartalmainkat pedig kövesd a Facebook és Instagram oldalunkon, vagy jógázz velem a Ramadasa Youtube csatornáján.

© Copyright 2020 Ramadasa Yoga és Ájurvéda 2020

0 hozzászólás

Egy hozzászólás elküldése

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

GDPR hozzájárulás

Köszönjük szépen! A postafiókodba most levelet küldtünk, kérlek olvasd el és véglegesítsd a feliratkozási szándékodat.